Graviprint - logo

Praktické rady ako pripraviť grafiku na tlač

Grafický návrh pre tlač na digitálnych alebo ofsetových strojoch je potrebné pripraviť v mierke 1:1, ideálne rozlíšenie 300 dpi (tlač je však možná už od 200 dpi niekedy aj menej).

Pri veľkoformátovej tlači (napr. polepy stien, výkladov, okien, tapetovanie, bannery, billboardy, roll upy a podobne)  sa odporúča mierka 1:10, avšak s lepším rozlíšením (v prípade mierky 1:1 je pri veľkých formátoch väčšinou postačujúce rozlíšenie 150 dpi).

Pri grafike určenej na tlač  a následné rezanie/sekanie vo všeobecnosti máme 3 plochy.

  • bezpečná vnútorná plocha – určená na prezentáciu všetkých dôležitých textov, obrázkov a pod.
  • výsledný formát papiera/podkladu– zadefinovaný orezovou hranou
  • veľkosť celej grafiky vrátane časti určenej na odseknutie – definovanou pomocou spadávky

 

Podklady treba pripraviť so spadávkou (výnimku tvoria grafiky s bielym pozadím). Spadávka (presah) je rozšírenie grafického podkladu minimálne o 3 mm z každej strany pri malých formátoch a min. 5 mm – 10 mm z každej strany pri veľkých formátoch. Každý stroj má totiž odchýlku a netlačí všetko presne na to isté miesto na hárku. Ďalšie nepresnosti vznikajú aj pri stohovom rezaní. Bez spadávky by sa tak na výslednom produkte (vizitka, plagát,…) nachádzal biely pásik (na každom plagáte/vizitke inak hrubý a na inom mieste).

Ďalej treba dbať na bezpečnú zónu. Bezpečná zóna predstavuje miesto po okrajoch grafiky – od orezovej hranice smerom dnu. Zväčša sa pohybuje v rozmedzí 3 – 5 mm. V tejto oblasti by sa nemal nachádzať žiaden dôležitý text ani obrázky (netýka sa pozadí), aby sa pri orezávaní do nich nezasiahlo.

Praktické rady ako pripraviť grafiku na tlač

Podklady na tlač je potrebné uložiť vo farebnom priestore CMYK, nie RGB! Ak tak neurobíte, môže sa stať, že farby na výtlačku budú diametrálne odlišné od tých na monitore resp. bude iná ako bola v skutočnosti odfotená.

Takto pripravenú grafiku prosíme zasielať vo formáte pdf, ideálne vo vektoroch aj keď pri dostatočnom dpi vektorová grafika nie je podmienkou.

Prípravu a návrh grafiky pre produkty ktoré majú svoje špecifiká napr. roll up alebo obraz na plátno si upresníme v nasledujúcich príspevkoch.

Zanechajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné položky sú označené.